Undgå hårtab | Sådan bekæmpes hårtab hos kvinder

Høje tindinger, måne og tyndt hår forbindes ofte med mænd, men faktisk oplever en tredjedel af alle kvinder også hårtab på et tidspunkt i livet.

 

Læs med her og se, hvad du selv kan gøre for at mindske dit (måske kommende) hårtab og mængden af løse hår i hårbørsten.

Det daglige hårtab du har måske oplevet, at der i perioder er aaalt for mange hår i børsten, at du ”fælder” på tøjet, eller at dit hår ser tyndt og pjusket ud. Hårtab hos kvinder kan, udover sygdom og arvelighed, skyldes forskellige faktorer.

 

Her får du de 4 hyppigste årsager til hårtab:

 

1. Stress

Er du stresset kan det have indflydelse på både dit hårtab og din hårvækst.

2. Hormoner

En ubalance i hormonsystemet f.eks. i forbindelse med graviditet eller overgangsalder spiller også ind. Nogle kvinder oplever at have fået en helt anden hårstruktur efter at have været gravide.

3. Vitaminer

Vitaminmangel kan også give udslag på din hårkvalitet. Det har jeg skrevet e masse om i blogindlægget - Vitaminer til håret | De 3 vigtigste for et sundt hår.

4. Slankekure

Skrappe slankekure kan fremkalde et større hårtab, end du er vant til.

 

Hvad kan du selv gøre ved dit hårtab?

Du kan selv gøre meget for at mindske dit hårtab, og give håret de bedste betingelser for at blive på hovedet – hvor det jo hører til!

 

Her får du 6 gode tips til, hvad du selv kan gøre for manken:

1. ”Dit hår er hvad du spiser” - Spis sundt, varieret og gerne spinat, frø, nødder, bær, æg, fisk og fuldkorn, så du sørger for at få de vitaminer, kroppen har brug for, til at danne nye sunde hår. Det skriver jeg også i blogindlægget ”Vitaminer til håret | De 3 vigtigste for et sundt hår.”

2. Massér dig fra hårtab - massage til din hovedbund kan øge blodcirkulationen og dermed mindske risikoen for dit hårtab. Prøv for eksempel en massagebørste til hovedbunden - fantastisk forkælelse, der får hårene på armene til at rejse sig!

3. Brug de rigtige hårprodukter - brug en nærende shampoo og conditioner, som passer til din hårtype – og brug gerne hårkur med jævne mellemrum, så du styrker håret både udefra og indefra.

4. Beskyt dit hår, når du bruger varmeredskaber - brug varmebeskyttende produkter, når du glatter og føntørrer dit hår.

5. Mindsk hyppigheden af håropsætning - undgå at have håret sat op i en knold eller hestehale døgnet rundt. Det er slider på lokkerne og får det til at knække.

6. Styrk håret med kollagen - tag eventuelt kollagentilskud til at styrke håret indefra.

 

Uanset årsag er hårtab derfor også et følsomt emne, der påvirker livskvaliteten hos de fleste, der oplever det. Den gode nyhed er, at du med en målrettet indsats kan få bremset eller i hvert fald nedsætte mængden af dit hårtab – uden det skal koste dig en formue. Gode kostvaner, vitaminer mod hårtab og god hårpleje, så er du godt på vej mod en fyldigere manke.

 

Herunder finder du et udvalg af produkter, som er populære og kan hjælpe dig med dit hårtab - klik på produktet og læs mere: 

Empty content. Please select category to preview